Egil

Egils bilder fra Sulitjelma

Etter avtale med Egil Torkveen har vi gleden av å vise noen av hans Sulitjelma-bilder fra slutten av 1970-årene.

I 1978/79 arbeidet han som montør fra Kværner på Lomianlegget, og i 1983 på Sjønstå.

Bildene legges ut på Facebook av Egil, og kommentarene som har relevans til de enkelte bildene vil bli tilføyd (anonymisert). Teksten blir korrekturlest og lagt om fra "facebookspråk".

10.05.1978. Utsikt over bunnen av Langvatnet eller den østligste delen av vatnet. Reinhagen til venstre, Fagerli og Fagermoen. Imellom der kommer Balmielva ned.

10.05.1978. I bakgrunnen til høyre Fagerli med ruinene av smeltehytta, Reinhagen gård, Inner-Sandnes bak knuseriet og Sandneshaugen til venstre med Grunnstollen foran. Omtrent midt på bildet knuseriet og råmalm-siloene, og helt til høyre Flotasjonen.

10.05.1978. I bakgrunnen Fagerli og Fagermoen. I forgrunnen Industriområdet på Sandnes. Bakerst fra venstre på området Flotasjonen med kissiloene litt til høyre, foran med flatt tak mekanisk verksted eller Mekken, til høyre Smeltehytta med pipa. Foran pipa med buet tak lokomotivstallen.

19.10.1978. Bunnen av Langvatnet eller den østligste delen av vatnet. Fagerli til venstre og Fagermoen. Imellom der kommer Balmielva ned.

23.06.1978. Inner-Sandnes og Sandneshaugen. Råmalmsiloen skimtes i venstre bildekant.

30.05.1978. I forgrunnen Reinhagen gård, til høyre Inner-Sandnes og Sandneshaugen med Industriområdet på Sandnes nedenfor.

10.05.1978. Ved Balmielvas utløp i Langvatnet. Til høyre Fagermoen, midt på bildet Fagerli kraftstasjon med rørgata opp til fyllinga/damområdet. Til venstre for kraftstasjonen Bergverksmuseet og ruinene av den gamle smeltehytta. Rahppes i bakgrunnen med Valfarjohka til høyre.

Kommentar fra Fb:

Ska sei tida flyg...Ha trødd nån skift der ja....

Der har vi hele Fagermoen..

34 år sia. ikke ei busk å sjå. I dag ser det beire ut.

På tampen av utbyggingen av Lomi kraftverk. Nye elementer i lia ja!

Hva er alle de byggene som ligger et stykke ovenfor gruvemuseumet/den gamle smeltehytta?

Det midt på bildet er blanderiet,og de som er mot venstre er diverse brakker og kontainere i forbindelse med bygginga av kraftstasjonen....

Æ va med og grov grøft førr styrekabla derifra og opp heile veien opp te tverrslaget øverst i Rappis, videre inn te Lomi, og nordover førrbi Hanken te innslaget ved Tverrfjellet. Holdt på heile sommerferian i 75-76. Vi va sikkert 15-20 gutta på laget, og fikk rimelig god kondis etterhvert. Etterpå trakk vi kabel samme veien. Edvart Tofte va leder førr gjengen.

He he....Var nok spennanes.

Mein også å husk at vi mista en diger kabeltrommel ned Rappis mens vi trakk kabel. Den fikk ei astronomisk fart, hoppa og spratt og tok heldigvis skikkelig av like ovaførr brakkeriggen før den te slutt landa midt utpå Langvannet.

10.05.1978. Industriområdet på Sandnes med Sandneshaugen til høyre. Midt på bildet ei flomdiger Gikenelv, Giken med Hankenflåget til høyre.

10.05.1978. Inner-Sandnes og Lomielva til venstre i bildet. Bildet er tatt fra den nye kirkegården.

10.05.1978. Industriområdet på Sandnes med Koppartoppen til høyre i bildet. Skolen i venstre bildekant. 

10.05.1978. Panorama av de to bildene over (med håp om tilgivelse fra fotografen). Midt på bildet fabrikkpipa som ble sprengt 03.02.1990 ca. kl. 1430. I bakgrunnen Koppartoppen (som fortsatt står...).

19.05.1978. En våt og sluddtung 17. mai. Korpset har tatt oppstilling utenfor Samfunnshuset og toget er klar til avgang.

19.05.1978. Toget har startet.

19.05.1978. Syttendemaitoget i Sulitjelma.

22.03.1979. Industriområdet med Langvatnet i bakgrunnen.

29.03.1979. Bunnen av Langvatnet eller den østligste delen av vatnet. Fagerli til venstre og Fagermoen. Imellom der kommer Balmielva ned. Midt på bildet Reinhagodden eller Koksodden med Reinhagen gård.

19.05.1978. Østover mot bunnen av Langvatnet. Industriområdet til venstre. Denne dagen er det austavind; eneste vindretning som merkes skikkelig i Sulitjelma (den blir "født" i Fagerlia).

19.05.1978.  Sandnes i Sulitjelma. Til venstre noen av de "berømte" garasjerekkene på stedet.

28.05.1978. Storslått utsikt fra Gjertrudfjellet med Langvatnet i forgrunnen. Midt på bildet Giken med Gikenelva, mot høyre Lomielva. Fjellene i bakgrunnen tilhører Sulitjelmamassivet med Vardetoppen/Stortoppen til høyre 1715/1822m.o.h., og i blånene til venstre skimter vi Sårjåsjåhkkå (Sorjoscohkka) på 1690m.o.h.

Litt lavere im terrenget enn bildet over. Fjelltoppene vi ser er fra venstre i midten Sårjåsjåhkkå (Sorjoscohkka), Kokedaltinden (flat), Sluskhatten og såvidt synlig til høyre Vardetoppen.

23.09.1978. Et dryss av nysnø.

02.06.1978. Utsikt mot Fagerli og Fagermofra Giken. Huset ble kaldt Folketshjem. Familieleilighet i vestenden, og lauskarer i resten.

10.05.1978. Vegen opp til fjells.

29.10.1978. Husene på Sandneshaugen i slutten av oktober.

Kommentar fra Fb:

Var det ikke Øvrebrakka, Midtibrakka og Nerbrakka? Har selv bodd i Kåfjordbrakka, Midtibrakka og Nybrakka

Austavind! Snyfokk! Det e så man kjenn` snyen piska mot ansiktet. Brrr...

Første huset til venstre på Gikken ble benevnt "Revhiet". Vistnok fordi de av vanlige arbeidsfolk som fikk hus der hadde "ræva" eller smiska seg til leiligheta.

17.11.1978. Fra Sandneshaugen nedover mot Industriområdet.

Kommentarer fra Fb:

"Port Artur" midt i bildet.

Og typisk Sandneshaugen vær ser jeg :)

Ble sittende her og mimre litt. Stemmer det at det lå en liten kiosk nede på sandnes ved elven. En liten rød en. Tror jeg rømte ned dit en gang fra Besteforeldra mine når jeg var pitte liten. I bare sokklesten midt på vinteren. Men ble godt tatt i mot. Ble sittende på bakrommet og spise sjokolader mens jeg venta på at noen kom og henta meg.

I den lille røde kiosken jobba jeg en kort periode. Var veldig travelt før toget skulle gå, særlig til helgen når arbeidsfolk som bodd på hybelhus skulle heim.

1978.

Kommentarer fra Fb:

Veit dokker ka det heit den smalaste plassen oppførr Våttælva? Forresten et flott bilde

Har aldri hørt om Våttælva.

Ei lita elv mellom Bjørnmyr og Osbak

Den smaleste plassen, etter Våttelva e Bråtenskjæringa, Osbakk, Tollakurven, kan det vær den?

Like før Bråtenskjæringa var det en plass som gluntan fra dalen brukte som manndomsprøve ,det var å klar å kast stein over på andre sia ,da var du godtatt som gutt, hva var navnet?

Der er æ blank. Du mein der det er ei "kløft" på sida av veien der det alltid var vann? Spør bror din.

Det hette "Trånga" det var vel derfor det var den smalaste plassen deromkring?

Dæven nu bei dokk trang i betegnelsan. Kan hiv mæ på å fortelle at bekken på motsatt side, oppstrøms demninga, kalle nån i SKS for Josefine-bekk.

Den hete Josefine elv, må vite. Trånga har æ ikke hørt, trur æ. Men rett over Osbakk der høyløa sto, har det nåkka navn?

Jeg har aldri hørt Trånga, bare Trøngslet. Noen flere? Kanskje jeg forveksler Trøngslet med Glefsa?

Kan ikke huske det sikkert men vi kalte det bærre sommarfjøsen, kanskje broder'n eller ho Helene huska det.

Mulig du har rett mht skrivemåten, men vi på Osbak kalte det førr Tronga.

Dette er nok lokalt, men vi må jo registrere det. Skal spør min mor om ho huska det.

Det må vær arti å vær lokalhistoriker me et sånn kobbel a folk som huske.

Trolig 1978. Fra byggingen av demninga ved Storelvvatnet

Lomianlegget 1978. Helge Pareliussen klargjør skovler.

Var det to som het Helge Pareliussen? Synes ikke han ligner han med lastebilen!

Det der er Helge Martin Pareliussen, sønnen til Helge som kjørte lastebil. Han jobber for Sjøfossen Energi på Inndyr nå.

Aha! Jeg kjente den eldste!

Helge var bestefaren min, mens Helge Martin er onkelen min.

Vi delte en enorm stabel med material etter brakkeleiren i Rahpes, samt forskalinga av dammen ved Storelvvatn. Jeg fikk meg en hytte, er usikker hva Helge brukte sin del til.

Sikkert til husbyggingen til foreldrene mine i naustveien, bygde i 79/80, men er slettes ikke sikker.

Lomianlegget 1978.

Sandneshaugen 1979.

Kor langs elva e bildet tatt?

Er dette fra Storelvvatnan/Tverrfjell ??

Må være Lomielva da. Husker to hengebruer over Gikenelva, men tror ikke at det er noen av dem. (Den ene på Djeveløyra mot Hankabakken, og den andre fra Hesttrøa i retning Sandneshaugen.)

Lomi elva, 600-700 hundre meter opp forbi badedammen vi hadde på Sandneshaugen

Stemmer nok det, der tok jeg feil

Det e hengbrua mellom Sandneshaugen og Mellomstasjonen:-)

1978 Fagerli

Ett artig bilde

Flott bilde

Her trødde jeg mine første steg. Og jeg mener at vi bodde i den grønne to manns boligen Mimre mimre..

Det lille huset ved siden av den grønne brakka tror jeg er et geitefjøs????

Ja det var en masse geiter i Sulis før i tia, hadde trengtes idag:-)

Husker at jeg hadde sommerjobb på slutten av 60-tallet hvor vi kalket og sådde dette området - og plantet trær som vi bardunerte fast sånn at de ikke skulle blåse bort

Reparerte/skiftet troa og la ny papp på stortaket for noen år siden da jeg drev eget bygningsfirma. Stort tak hvor det gikk med 150 ruller papp!!

Det annlegsområdet i bakgrunnen der hva var det i forbindelse med? Om jeg ikke husker helt feil tror jeg faren min var og kjørte domper der. Men tar sikkert feil

I bakgrunnen sees anleggsdrift for Lomi kraftasjon

Det var det ja. Takker for info.

Var det virkelig så bart i 1979? Det er jo ikke et tre å se på bildet.

Det er jo helt utrulig, men sånn var det! Nå er det i hvert fall grønt.

Lomianlegget 1978.

Lomianlegget 1978. Tromma før innstøpning.

1978

Den våren kom sommeren på tre dager, smøen bare randt bort, å det var varmt.

Ser at det er fryktelig mange analfabeter i Sulis. Av 43 stk er det bare en som ikke har trykket på analfabetknappen.

Nå får vi bilder også i kommentarfeltet så da kan vi bergkunstnere virkelig slå oss løs!

Antagelig ikke så dumt.  Da kan de som er usikker på denne Liker-knappen komme ut fra skapet og finne et passende bilde å trykke på.

Sommeren etter trur e va varmar....Har jaggu bilda av skogbrann i Sulis, eller rettere sagt lyngbrann.....Huska slokkingsflyet gikk i skytteltrafikk.....

Okei bilde forresten.

Ja 1980 var en fantastisk sommer.

Første gang e va innover fjeillan der på fisketur....Bei mest bading.....

Nån som veit kem sin bil dette va????

Fra mekanisk verksted 1978-79.

Bildet ser ut til å være tatt på nivå -233 (vestsia )Mener at eg kjenner igjen stigerbua!

Kan dette loket være det som senere ble forlenget og døpt "Kari"?

Huska et lok med navnet Kari, men om det er dette loket er eg ikke sikker på .

Nei, Kari oppsto av to lok som ble "sveiset" sammen, og hvilke to lok det var vet jeg ikke. Men, lokene var jo hovedsaklig gulmalte, Kari er grønn. Derfor tenkte jeg at kanskje dette loket var "hovedloket" av de to som ble skrudd sammen til ho "Kari". Er det på 233 kan det være loket til vognsettet som frakta folk. Det andre var "Lotte", hun gikk mellom Verkstedet på Øst og bort i Vest .Begge var 3 tons Levahn om jeg ikke husker feil.

Stemmer nok det . Bak loket kan man skimte persontralla.

Kan ikke huske at dette loket gikk på banen mellom øst og vest på -233. I min tid der (1979-83) gikk det 4 stk. lok på det nivået, vårt (elektrikeran sitt) rødmalte Levahn-lok, Lotte (mekanikeran sitt), det gule Levahn transportloket og et gult Levahnlok som ble brukt til å transportere folk fra Robbins til hhv øst og vestsida. Er det sikkert at dette er på -233 da? "Mek. verksted" står det, kan det være på +59 ved bua utafor Palmberg, og at loket tilhørte "Fredriksenverkstedet"

Va ikke ho Lotte en helt annen type lok Erling?

Lotte var vel også et Levahn-lok, bare noe større, 4t?

Lotte va meir rund i kantene ?

Ja lotte va et helt spesiellt lok med converterdrift og gikk som ei kule. Mye større enn tretonnslokan. Usikket på om det var Levahn. Kan ikke husk dette grønne loket men er enig m Villy i at det ligna stigerkontoret på vestsia.

Cato, det kan nok stem at ho va større.Det va i alle fall et jekla arbei når ho "spora".Som regel i vekseln ved Kjell Lund på tur te småkaffe Og convertor/gear var levert av tyske Voith.

Da æ begynt i 1975 så va Olav Jørgensen i fordringa på -233 med fulle malmsett (6-7 vogner) fra vest t østsia å tippa i kassen t Kjell Lund sjakt. Brukt 3-tonns lok som va gult.

Dette er ikke Lotte. I dag står hun utenfor Grunnstollbadet. Hun var et Kløkner Humboldt Deutz-lok på 4,3 tonn og "rund" i kantene. Loket på bildet har tekst foran, er det "mek verksted" det står?

Vi brukte Lotte som verkstedlok på -233 de siste årene. Var mye bedre å kjøre med

På Urskog Hølandsbanen fikk vi også et Kløckner Humboldt Deutz lok på 1960-tallet. Loket var en gave fra firmaet Ingeniørbygg og ble til stor nytte for da slapp vi å fyre opp et damplok hver gang vi skulle kjøre arbeidstog.

Kjente den svovel røyken

Hjemme

En av mine første jobber hadde jeg på smeltehytta, først som reperatør, og senere som bessimerer. En fin og minnerik tid. Her hadde jeg mange hyggelige stunder sammen med gode arbeidskollegaer

Lomianlegget 1978. Spiraltromla.

Lomianlegget 1978. Spiraltromla.

13.07.1994.

Rett bort og rundt svingen til høyre ligger et lite rødt hus... Savner plassen

Eventyrhus

Nydelig,men du verden når austavinden tok fart i Rappis og kom ned der.........

En smule hustri da ja

Å du storeste....Men e synes at vinden ha spakna med åran.....

Har vel hoppa på ski over veien omtrent der dette bildet er tatt en gang i tiden. På vintern da selvsagt. Da blåst det i alle fall for brøyteskavlan va ganske høg.

Dær har man gått nån ganga ja,i allslags vær å vind.

Sulis, Sulis ....barndommens dal.....

Snart e det skog te langt oppafør Gikken. Før va det jo knapt ei busk der...

Det blir varmere. Ellers har jeg gleden av å kjøre med "Sulitelma" en gang iblant, selv om jeg aldri har vært i Sulitjelma.

Husker tilbake til min oppvekst i Sulis når jeg ser alle glansbildene på denne gruppa. Nå skal det sies at dette er veldig lenge siden. Før man fikk kalulaterer med grafisk display og x og y akse og begynte å endre tenkemåte. For ikke å snakke om internet og nå også somegrupperinger som for eksempel facebook. sånn apropos barndommens dal. Visste dere at sulis var tidlig ute med for eksempel å distribuere FM-radioen over lysnette i stedet for å benytte sendemaster? Jeg tror i alle fall dette var tidlig / ikke så veldig utbredt. Sulis har i grunnen vært tidlig ute med ganske mye. Æ kjenne at æ miste litt av gnisten når de ørkesløse repetisjonan på ulike nettsamfunn repetere sæ sjøl med den effekten dette har på oss alle. Ka dokk tru?

Ja Martin de fleste legger inn glansbilder og er veldig hyggelige mot hverandre:-)

Er vell flere som liker å ta glansbilder, enn bilder av ting som ikke ser så bra ut.

Ja, glansbilder av. Barndommens dal..

Ja, vi e blitt en nasjon av fotografa. Og bilda utløse minna, slik som dette vinterminnet som jeg har delt her på siden til tross for at det vitterlig er et sommerbilde. Spennede gruppe på så mange måter. Men nå skjer det ting andre steda samtidig, og bilda e en viktig del av dette. Derav dette uttrykket for følelse av tretthet som det heter så pent for tiden i visse fora.

Haha, huske da veien her var ca 10-15 cm under vann, da måtte vi rømme te fjells, ettersom kloakken kom opp i kjellern

Jeg tar av og til bilder av rustne greier og legger ut. Får ikke så mange likes, da!

Til det vil jeg si at ja, det trur æ på (:

Meget gode minner og husker den vegen meget godt !!:)) takk for titten!

Se bildene i fullskjermvisning

I 1978/79 arbeidet Egil som montør fra Kværner på Lomianlegget, og i 1983 på Sjønstå .